Tuleje zawieszenia są zasadniczymi elementami konstrukcji zawieszenia. Tuleja amortyzacyjna jest częścią elastyczną, która jest montowana pomiędzy większością części zawieszenia. Gwarantują one, że nie ma erozji z powodu kontaktu metalu pomiędzy charakterystycznymi częściami ramy zawieszenia. Tuleje są elementami przeciw wibracyjnymi, które pomagają zmniejszyć przenoszoną siłę, od jednego ruchomego segmentu do następnego. Są one zamocowane na zawieszeniu samochodowych i przegubach kierowniczych, aby powstrzymać wstrząsy uliczne, kontrolować stan techniczny przegubów i zmniejszyć drgania. Zasadniczo tuleje zawieszenia służą do ustawiania zawieszenia i elementów układu kierowniczego.
Praca tulejek zawieszenia
Powszechne jest błędne przekonanie, że cały układ zawieszenia samochodu stanowi jedną całość. Faktem jest, że składa się on z kilku elementów, które mają swoje własne, specyficzne role. Jednym z takich elementów są tuleje, które najczęściej znajdują się w przednim zawieszeniu, choć niektóre samochody mają je także z tyłu. Łączy on zawieszenie pojazdu z jego ramą. Istnieją dwa wahacze w zawieszeniu — górny i dolny — i zawierają one tuleję gumową na końcu. Składa się ona z okładziny gumowej umieszczonej pomiędzy dwoma metalowymi osłonami.
Umieszczenie i zwarta konstrukcja tulei jest wykonana celowo, ponieważ pomaga amortyzować pojazd na wypadek małych wstrząsów i wibracji. Wewnętrzna tuleja metalowa jest połączona z ramą samochodu za pomocą listwy środkowej. A zewnętrzna tuleja jest podłączona do zespołu koła za pomocą wahacza. W ten sposób obie tuleje poruszają się niezależnie od siebie, a to właśnie gumowa tulejka zapewnia poślizg między nimi.
Przyczyny wymiany tulei zawieszenia
Tuleje zawieszenia mogą po pewnym czasie ulec zniszczeniu. Są one stale w kontakcie z innymi elementami, ponieważ są zamontowane pod samochodem. W związku z tym muszą się dostosować do różnych warunków. Z jednej strony mamy do czynienia ze zmianami temperatury, a z drugiej strony z ekstremalnym obciążeniem, które jest nakładane na tuleje. Do tego dochodzi cały brud, który z czasem osadza się w tulejach i wokół nich. Oznacza to, że po pewnym czasie tuleje mogą stać się kruche lub pękać. A gdy tuleje zawieszenia nie są już w stanie wykonywać swojej pracy, należy je wymienić w autoryzowanym serwisie posiadającym fabrycznie przeszkolonych mechaników.
Objawy awarii tulei zawieszenia.
Biorąc pod uwagę, że tuleje wytrzymują ogromny wysiłek w trakcie każdego przejazdu, zużywają się dość szybko, stając się twarde. Przedyskutujmy niektóre z powszechnych objawów, aby zidentyfikować awarię tulei zawieszenia.
Problemy z układem kierowniczym
Gdy tuleje zawieszenia zaczną szwankować, wtedy w pierwszej kolejności pojawiają się problemy z kierowaniem. Układ kierowniczy może zacząć gorzej reagować. W szczególności, przy dużych prędkościach, układ kierowniczy zaczyna szwankować i może spowodować, że samochód będzie skręcał nierównomiernie. Kierowca może poczuć, jak kierownica wibruje podczas jazdy. Podczas wykonywania ostrych zakrętów pojazd może zacząć przechylać się w pewnym stopniu na jedną stronę.
Niskie osiągi i komfort
Uszkodzona tuleja pogorszy osiągi i komfort jazdy. Ponieważ tuleja zawieszenia ma na celu amortyzację małych wstrząsów, uszkodzona nie będzie tak skuteczna, co spowoduje drgania w trakcie jazdy. W przypadku skrajnych uszkodzeń, gdy tuleja gumowa jest całkowicie zużyta, metalowe tuleje wahacza zaczną grzechotać, co spowoduje nieprzyjemny hałas „bicia” z przodu, zwłaszcza podczas skręcania lub cofania. Ponadto, koło z uszkodzoną tuleją zacznie się chwiać podczas jazdy.
Niestabilne hamowanie
Nagłe pogorszenie skuteczności hamowania może wydawać się dziwne i może być spowodowane uszkodzoną tuleją zawieszenia. Dzieje się tak dlatego, że w trakcie hamowania z powodu uszkodzonych tulei nie uzyskuje się oscylacji w przód i w tył wahacza. Jednak efekt ten nie będzie stały i spowoduje, że hamowanie będzie niestabilne. Ponadto, gdy hamowanie samochodu jest nagle, przód będzie nadal oscylował w kierunku jazdy.
Wniosek
Tuleje składają się z różnych materiałów, takich jak poliuretan, guma i mieszanka gumy syntetycznej. Rodzaj materiału jest wybierany zależnie od zastosowania, do którego jest wykorzystywany i zależy od różnych zmiennych, które obejmują wydajność, reakcję, wrażenie, hałas, wibracje i trwałość. Tuleje zawieszenia znajdują się w każdym miejscu zawieszenia, gdzie jedna część zawieszenia łączy się z inną. Części takie jak wahacz zawieszenia, wahacz lub wahacz poprzeczny wszystkie mają jedną, lub więcej tulei. Określony rodzaj tulei zwanej przegubem kulowym można znaleźć w układzie kierowniczym. Dla prawidłowej pracy tuleja musi być w stanie skręcić się do określonego stopnia, a następnie wrócić do pozycji wyjściowej dla lepszej pracy i bezpieczeństwa.