Przekładnia kierownicza zwana również maglownicą jest jednym z najważniejszych elementów każdego pojazdu. To właśnie ona umożliwia nam m.in. skręcanie samochodem. Warto się więc zastanowić, w jaki sposób działa maglownica, a także jakie są objawy jej uszkodzenia i dlaczego nie wolno ich lekceważyć.
Maglownica — czym jest?
Maglownica to potoczne określenie zębatkowej przekładni kierowniczej. Jej zadaniem jest przekazanie ruchu z kierownicy do mechanizmu zwrotniczego, czyli drążków kierowniczych. Mówiąc nieco prościej — maglownica odpowiada za kierunek, w którym porusza się dany samochód, a także umożliwia skręcanie jego kół. Pełni więc bardzo ważną rolę z punktu widzenia bezpieczeństwa kierowcy oraz pasażerów. Warto dodać, że to właśnie ten rodzaj przekładni wybiera najwięcej konstruktorów pojazdów. Ten element mechanizmu kierowniczego ulega eksploatacji, dlatego po określonym czasie użytkowania często wymaga naprawy.
Maglownica — sposób działania
Mechanizm działania maglownicy wcale nie jest aż tak skomplikowany, jak mogłoby się wydawać. Przekładnia kierownicza przypomina tak naprawdę sposób funkcjonowania walca. W jej wnętrzu w specjalnych prowadnicach znajduje się metalowa listwa, na której znajdują się zęby — również wykonane z metalu. Zęby te współpracują z zębnikiem, który jest umieszczony na końcu wału kierowniczego. Warto wspomnieć, że obrotowe ruchy kierownicy sprawiają, że zębnik przekazuje maglownicy skręt. Maglownica z kolei posyła ruch dalej — na drążki kierownicze. Te natomiast przekazują go kolejnym elementom, jakimi są zwrotnice. To właśnie one wymuszają skręcenie kół. Mechanizm maglownicy jest chroniony przed wilgocią oraz brudem dzięki zastosowaniu ochronnej gumy. W środku tej osłony znajdziemy smar, który wpływa na wydajniejszą pracę przekładni kierowniczej. Maglownice są zbudowane w taki sposób, aby mimo ciągłej eksploatacji służyły swoim właścicielom jak najdłużej — przyjmuje się, że jest to okres ok. 10 lat lub przejechania 200 tys. km. Niestety niekiedy należy ją wymienić nieco wcześniej.
Jakie są objawy uszkodzenia maglownicy?
Przekładnia kierownicza, która została uszkodzona, daje różne objawy. Niektóre są widoczne podczas jazdy, inne natomiast można zauważyć jeszcze zanim wsiądziemy do auta. Jakie objawy powinny Cię więc zaniepokoić?
Wycieki z układu kierowniczego
Jeśli zauważysz wyciek, koniecznie uzupełnij jego ubytek i natychmiast udaj się do serwisu. Korzystanie z samochodu w takim stanie bez wizyty u mechanika może prowadzić do innych jeszcze bardziej kosztownych napraw. Powodem wycieku może być zarówno rozszczelnienie maglownicy, jak i nieprawidłowe działanie pompy wspomagania, czy przewodów.
„Przepocenia”
Niektóre nieszczelności w maglownicy nie powodują od razu wycieku. Zanim do niego dojdzie, możesz zaobserwować tzw. przepocenie maglownicy. Sytuacja ta ma miejsce, gdy niewielkie ilości płynu osiadają na gumach przekładni kierowniczej.
Luz / opór na kierownicy
Skręcając kierownicą, zwróć uwagę na to, czy koła również skręcają w tym samym momencie. Jeśli okaże się, że ich skręt odbywa się dopiero po chwili czasu, udaj się do serwisu. Reakcja kół, która jest opóźniona, jest bardzo niebezpieczna zarówno dla Ciebie, jak i dla Twoich pasażerów. Ruszając kierownicą, możesz również spotkać się z dużym oporem podczas skręcania. Przyczyną tej sytuacji może być zatarta pompa, czy nawet elektronika.
Zablokowana kierownica
Blokada kierownicy ma miejsce, gdy zęby na zębatce ulęganą wyłamaniu. Przyczyną tego zdarzenia może być rdzewienie elementów przekładni.
Odgłosy
Podczas jazdy zwróć uwagę na występowanie jakichkolwiek odgłosów. Mogą to być szumy, stuki, czy inne dźwięki w okolicy kierownicy. Odgłosy takie mogą być spowodowane zużywaniem się tulei, które odpowiadają za prowadzenie listew maglownicy.
Przekładnia kierownicza pełni bardzo ważną funkcję podczas jazdy samochodem. Nie możesz więc lekceważyć żadnych objawów, które wskazuję na jej uszkodzenie. Jeśli tylko zauważysz, któryś z powyższych, od razu sprawdź stan techniczny swojego pojazdu w autoryzowanym serwisie.
W niektórych modelach nowych magiel jest tak drogi, że w grę wchodzi wyłącznie regeneracja.