Jeśli posiadasz samochód od dłuższego czasu, jest szansa, że widziałeś wiele problemów związanych z autem, które są łatwe do naprawienia, podczas gdy niektóre wymagają dużo czasu i pieniędzy.

Jednym z najczęstszych problemów zgłaszanych przez kierowców są wibracje podczas jazdy.

To uczucie drżenia samochodu może pochodzić z dowolnego miejsca, włącznie z oponami samochodowymi, wygiętymi felgami lub hamulcami.

Jeśli jednak problem zostanie pozostawiony na dłuższy czas bez nadzoru, może spowodować uszkodzenie zawieszenia i innych elementów.

W tym artykule omówimy 10 najważniejszych powodów, dla których Twój samochód może wibrować lub trząść się i jak je naprawić.

Powody, dla których twój samochód wibruje podczas jazdy

Może być wiele różnych problemów powodujących drżenie pojazdu. Oto lista najczęstszych przyczyn.

  1. Stare opony

Najczęstszą przyczyną drgań lub wstrząsów samochodu są złe opony. Opony są jedynym elementem samochodu mającym kontakt z drogą i mają krótką żywotność. Z wiekiem opony mogą się starzeć, zużywać i powodować silne wibracje.

Jeśli podczas jazdy z większą prędkością czujesz wibracje pochodzące z pojazdu, powinieneś zgłosić się do mechanika w celu sprawdzenia kół w maszynie do wyważania.

  1. Niewłaściwy wyważenie opon

Z czasem opony twojego samochodu tracą stabilność, co powoduje wibracje. Aby rozwiązać ten problem, zabierz swój samochód do profesjonalnego mechanika w celu wyważenia opon. Procedura ta polega na dodaniu do każdego koła niewielkiej ilości ciężarków i jest wykonywana za pomocą maszyny.

Problem z wyważeniem opon można zauważyć podczas jazdy z prędkością pomiędzy 75 a 95 km/h. Jednak przy wyższej prędkości wibracje nie są już odczuwalne.

  1. Problemy z hamulcami

Jeśli samochód wibruje podczas hamowania i czujesz to w kierownicy, problem jest najprawdopodobniej z przednim mechanizmem hamulcowym samochodu. Jeżeli czujesz wibracje podczas hamowania, to mogą to być zużyte tarcze hamulcowe.

Klocki i tarcze hamulcowe na przednich hamulcach mogą z czasem ulec zużyciu i wymagać wymiany. Zaciski hamulcowe samochodu powinny być wymieniane średnio co 80.000 km.

  1. Problem ze wspomaganiem układu kierowniczego

Sprawdź, czy samochód wibruje lub trzęsie się tylko podczas skręcania. Jeśli tak, to może to być problem ze wspomaganiem układu kierowniczego. Aby rozwiązać ten problem, należy sprawdzić przewód układu wspomagania pod kątem wycieków i upewnić się, że płyn wspomagania znajduje się na odpowiednim poziomie.

  1. Problem z osiami

Jeśli któraś z osi jest wygięta lub uszkodzona z powodu ostrej jazdy, samochód zacznie się trząść. Intensywność drgań będzie się zwiększać wraz z przyspieszaniem samochodu. Można również sprawdzić przeguby krzyżakowe i półosie pod kątem uszkodzeń.

  1. Uszkodzone elementy układu kierowniczego

Reakcja układu kierowniczego jest zazwyczaj lepsza w nowych samochodach w porównaniu do starych. Dzieje się tak, ponieważ elementy układu kierowniczego w starych samochodach mogą z czasem ulegać zużyciu i powodować utrudnienia podczas skręcania samochodem. Istnieje wiele elementów związanych z układem kierowniczym samochodu, dlatego najlepiej jest zabrać swój samochód do specjalisty w celu przeprowadzenia profesjonalnej kontroli.

Podczas jazdy z większą prędkością często słychać również głośne dźwięki pochodzące z uszkodzonego łożyska koła.

  1. Wygięta obręcz

Niewielkie błędy w jeździe, takie jak podjechanie pod krawężnik lub wpadnięcie w dziurę mogą uszkodzić felgę i spowodować jej wygięcie. Wygięta obręcz powoduje wibracje podczas jazdy i zwiększa się, jeśli jedziesz szybciej. Wygięta felga powinna być szybko naprawiona, ponieważ może również spowodować utratę ciśnienia w ogumieniu.

  1. Problemy z silnikiem

Czasami problem nie leży w obrębie hamulców lub kół, lecz jest spowodowany przez silnik. Jeśli samochód zaczyna się trząść podczas jazdy ze stałą prędkością lub podczas przyspieszania pojawia się szarpnięcie, istnieje prawdopodobieństwo, że problem dotyczy silnika.

Dzieje się tak, gdy silnik pozbawiony jest odpowiedniej ilości paliwa lub energii potrzebnej do sprawnego działania. Wymiana filtra powietrza lub świecy zapłonowej może rozwiązać ten problem. Jeśli nie, zabierz swój samochód do mechanika w celu przeprowadzenia profesjonalnego przeglądu.

Jak najłatwiej i najszybciej zlokalizować problem

Znalezienie dokładnej lokalizacji tego typu problemów może być dość trudne. Oto kilka moich wskazówek z zebranych przez kilka lat doświadczeń z tego typu problemami.

Jeśli czujesz ciągłe wibracje swojego samochodu przy dużych prędkościach — weź samochód na kontrolę wyważenia opon oraz felg i kół, aby sprawdzić, czy nie ma uszkodzeń.

Trzęsienie kierownicą podczas hamowania, tarcze hamulcowe z przodu samochodu są uszkodzone lub zużyte i wymagają wymiany.

Wibracje podczas hamowania, ale nie czujesz ich w kierownicy, tarcze przednie i tylne są uszkodzone.

Drgania tylko przy dużym przyspieszeniu, uszkodzone osie układu napędowego lub niewyważona część układu napędowego.

To tylko moje zalecenie i zawsze należy przeprowadzić właściwą diagnozę lub pozwolić mechanikowi zrobić to przed wymianą części, które mogą okazać się kosztowne. Dobre zdiagnozowane problemów może zaoszczędzić sporo pieniędzy.

Koszt wymiany opon

Przed wymianą opon należy rozważyć wszystkie alternatywy i upewnić się, że wibracje samochodu nie są spowodowane żadnym innym problemem, ponieważ wymiana opon jest kosztowna, a cena różni się w zależności od różnych samochodów.

Na przykład, cztery opony wysokiej jakości kosztują od 1000 do nawet 2500 złotych, ale są też inne związane z tym koszty. Montaż i wyważanie kosztowałyby około 25 zł od koła. Wymiana trzpienia zaworu przy zmianie opon jest ważna i kosztuje ok. 10 złotych.

Wybór odpowiedniego ubezpieczenia opon jest niezbędny, aby zapewnić spokój ducha przy zakupie nowych opon. Zazwyczaj kosztuje to około 150 – 200 złotych w zależności od firmy. Może kosztować jednak więcej, jeśli posiadasz luksusowy samochód, taki jak Mercedes lub BMW.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj