Jedną z najważniejszych funkcji opon samochodowych jest zapewnienie najlepszej możliwej przyczepności w sytuacji, gdy nawierzchnia jest mokra. Różne rodzaje opon różnie radzą sobie podczas pokonywania zakrętów, inne świetnie radzą sobie z uślizgami, ale stwarzają kłopot podczas gwałtownego hamowania. Sprawdź, czym się kierować przy zakupie opon, jeśli często podróżujesz w trudnych warunkach drogowych.

Jakie parametry opon mają wpływ na ich przyczepność

Zachowanie samochodu na drodze o śliskiej nawierzchni zależne jest od wielu czynników, spośród których możesz kontrolować tylko niektóre. Bardzo wiele zależy nie tylko od rodzaju opon, ale również od stopnia ich zużycia, rozmiarów i właściwości materiału, z jakiego są wykonane. Zazwyczaj opony letnie sprawdzają się najlepiej na suchej nawierzchni, gdy temperatura otoczenia wynosi 10 stopni lub więcej. W warunkach zimowych, gdy na ulicy zalega śnieg lub błoto pośniegowe, lepiej zachowują się opony zimowe. 

Jakie są klasy przyczepności opon na mokrych nawierzchniach

W 2021 wprowadzony został obowiązek oznaczania klasy przyczepności opon na mokrej nawierzchni. Określa ona długość drogi hamowania samochodu, który porusza się z prędkością 80 kilometrów na godzinę. Opony, które należą do najwyższej klasy A, zapewniają drogę hamowania o długości 3 metrów, podczas gdy najniższa klasa F wymaga, by samochód zatrzymał się po 18 metrach.

Różnica między sąsiadującymi klasami odpowiada długości średniego samochodu. Kiedy kupujesz nowe opony, zwróć uwagę na fakt, że podejmujesz w ten sposób ważną decyzję dotyczącą Twojego bezpieczeństwa na drodze. 

Porady, które mogą wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy na mokrej nawierzchni

  • Sprawdź opony. jazda w deszczową pogodę wymaga większej przyczepności niż zwykle. Upewnij się, że opony mają wystarczającą ilość bieżnika, aby zapewnić przyczepność na mokrej nawierzchni.
  • Unikaj dużych kałuż stojącej wody. jeśli zbliżasz się do dużej kałuży, objedź ją. Użyj krawężnika jako miernika, aby określić możliwą głębokość. Jeśli woda dostanie się do komory silnika, ryzykujesz uszkodzenie wewnętrznego układu elektrycznego. Może to być nie tylko kosztowne, ale może też sprawić, że znajdziesz się w niebezpiecznej sytuacji.
  • Wykonaj próbne hamowanie po wyjeździe z kałuży. Dobrym pomysłem jest delikatne wciśnięcie hamulców po przejechaniu przez płytką wodę, aby pomóc w pozbyciu się wody z tarcz hamulcowych, dzięki czemu hamulce będą suche, gdy będziesz ich potrzebować.
  • Trzymaj się środka drogi. Wiele dróg ma zaokrąglony środek, aby woda mogła spływać na boki. Jeśli jest to możliwe, zachowując jednocześnie bezpieczną odległość od innych pojazdów i pasów rozdzielających, trzymaj się środka drogi, aby omijać stojącą wodę. Nie ma takiej możliwości? Jedź bardzo wolno i podążaj śladem opon samochodu przed tobą, gdzie woda została chwilowo rozproszona.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj