zapieczone koło

Masz przebitą oponę. Odkręcasz koło, ale nie chce zejść? Zmiana koła nie powinna być tak trudna. Jednak koło może utknąć z powodu nagromadzenia się rdzy. Ta korozja pojawia się w obszarze pomiędzy kołem a piastą. Utrudnia to demontaż koła, ponieważ wydaje się, że jest ono na stałe przymocowane do piasty.

Jeżeli wymieniasz koło samodzielnie i nie ma nikogo, kto mógłby pomóc Ci w uzyskaniu wymaganej siły mięśni, weź pod uwagę niektóre z poniższych wskazówek dotyczących zdejmowania koła.

Dlaczego koło się zaklinowało?

Jeśli parkujesz swój samochód w miejscu narażonym na działanie śniegu i soli drogowej, elementy te mogą dostać się do aluminiowych felg i do piasty, gdzie powodują korozję. Te korozyjne elementy szczelnie przylegają do piasty, przez co zdjęcie koła jest prawie niemożliwe. Problem ten dotyczy nie tylko felg aluminiowych, ale również kół stalowych.
Aby zapobiec temu problemowi, należy zaopatrzyć się w syntetyczny smar, który można nałożyć na piastę i koło po jego oczyszczeniu. Należy to zrobić w momencie zakupu nowego samochodu, lub podczas sezonowej zmiany kół w warsztacie.

Są tacy, którzy decydują się na podgrzanie koła w taki sposób, aby się rozprężyło i zsunęło z piasty. Ta metoda, choć skuteczna, może spowodować znaczne uszkodzenia kół i nie jest zalecana. Ciepło z palnika może również stopić opony, powodując dalsze straty.

Jeżeli musisz użyć środka smarnego, sięgnij po te suche. Można je znaleźć w różnych sklepach z narzędziami i w Internecie. Suche środki smarne mają szybko odparowujący płyn nośny; można je również stosować do uszczelnień w oknach.

Ważne jest, aby kierowcy unikali jazdy na długich dystansach z nienapompowaną oponą. Tarcie wytwarza ciepło, które powoduje, że koło mocno przylega do piasty. Pamiętajmy o regularnym wyrównywaniu ciśnienia w oponach — dzięki temu żadne koło nie będzie cięższe od innych.

Jak zdjąć zapieczone koło?

Jak naprawdę zdjąć zapieczone koło w samochodzie? Oto kilka moich wskazówek, których zwykle używam samemu. Pamiętaj, aby zawsze korzystać z wyposażenia ochronnego i uzyskać pomoc od profesjonalnego mechanika, jeśli nie jesteś czegoś pewien.

Całkowity czas: 10 minut

1. Poluzować nakrętki i jechać powoli

Jeśli znajdujesz się w pobliżu stacji benzynowej lub garażu, możesz użyć tej prostej sztuczki, aby zdjąć zapieczone koło w samochodzie. Gdy samochód znajduje się na podnośniku samochodowym, poluzuj nakrętki, ale nie usuwaj ich całkowicie. Opuść samochód i jedź kilka metrów do przodu i do tyłu. Powtórz ten proces na równym podłożu. Podnieś samochód do góry i zdejmij nakrętki.

Koło powinno być poluzowane, teraz można je zdemontować. Upewnij się, że podczas jazdy samochodem nakrętki nie są tak poluzowane, że wypadają i jedź bardzo wolno, aby nie ryzykować żadnego wypadku.

2. Rozpylić penetrant antykorozyjny na piastę i śruby

Jeżeli posiadasz felgi ze stopów aluminium lub stali, to prawdopodobieństwo powstania rdzy/korozji na piaście jest wysokie. Do poluzowania koła można użyć środka do usuwania rdzy. W tym celu należy najpierw zdjąć osłonę koła i spryskać śruby mocujące koło.
Po spryskaniu szpilek należy zrobić to samo w miejscu, w którym koło styka się z piastą. Daj około 15 minut, aby środek zaczął działać, a następnie obracaj kołem aż do jego poluzowania.

3. Kopnij stopą

Kiedy podniesiesz koło, wyjmij śruby z wyjątkiem jednej. Użyć stopy, aby uderzyć w oponę, gdy jest ona nad ziemią. Sprawdź, czy samochód stoi na podnośniku bezpiecznie. Obrócić koło i uderzyć je kopniakiem. Przy ciągłym wysiłku koło powinno oddzielić się od piasty, a następnie można je wygodnie zdjąć po odkręceniu ostatniej śruby.

Ta metoda zdejmowania zapieczonego koło na samochodzie jest lepsza niż uderzenie młotkiem w zaklinowane koło. Siła uderzenia młotkiem zniszczy felgę i śruby koła. Po zdjęciu felgi użyj trochę papieru ściernego, aby usunąć rdzę z piasty. Następnym razem, gdy ponownie będziesz zakładał koło, zastosuj środek zapobiegający zakleszczeniu.

4. Drewno i ciężki młotek

Chociaż ta technika nie jest bezpieczna, można ją wypróbować, gdy skończą się inne opcje zdjęcia zapieczonego koła w samochodzie. Pierwszym etapem jest podniesienie samochodu za pomocą podnośnika i umieszczenie go bezpiecznie blisko koła. Przed kontynuacją upewnij się, że samochód jest bezpiecznie ustawiony na stojakach. Znajdź solidną belkę i umieść ją w przestrzeni pomiędzy kołem a osią. Znajdź ciężki młotek, a następnie wjedź pod samochód. Umieść deskę w poprzek koła i opony i użyj młotka do uderzenia w nią. Uwolni to koło i pozwoli na ostrożne usunięcie go z piasty. Należy pamiętać, że ta metoda może być niebezpieczna, ponieważ znajdujemy się pod samochodem — jeśli Twój podnośnik zawiedzie, samochód upadnie na Ciebie, powodując natychmiastową śmierć. Musisz być również wytrzymały, aby móc używać młotka.

5. Zabierz swój samochód do serwisu

Jeśli wypróbowałeś wszystkie wyżej wymienione techniki, a Twoje koło nadal jest zapieczone, możesz być zmuszony pojechać do serwisu opon. Jest to o wiele lepsze niż uderzanie młotkiem w koło i niszczenie śrub i piasty. Po prostu bądź szczery i powiedz im, że koło się zapiekło, zanim podadzą ci cenę za pracę.

Podsumowanie

Zapieczenie koła na piaście nie jest przyjemną sprawą, zwłaszcza gdy się spieszysz. Główną przyczyną zapieczenia koła na piaście jest korozja, która powstaje w obszarze między obręczą a piastą. Ten korozyjny czynnik działa jak silny klej i może powodować problemy ze zdjęciem koła z piasty.

Proponowane były różne rozwiązania w celu zdjęcia koła, każde ma swoje wady i zalety. Najprostszą z technik jest zakupienie suchego smaru i rozpylenie go w przestrzeni na piaście. Ten środek smarny skutecznie rozpuszcza powstającą rdzę. Można również podnieść samochód i pozostawić jedną śrubę w kole.

Użyj nogi, aby uderzyć w koło aż do jego poluzowania. Niektóre osoby używają ciężkiego młotka lub palnika, aby poluzować zapieczoną felgę, ale może to spowodować jej uszkodzenie. Wymaga to również użycia znacznej siły.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj