Producent Oryginalnego Wyposażenia (OEM) jest tradycyjnie definiowany jako firma, której towary są wykorzystywane jako komponenty w produktach innej firmy, która następnie sprzedaje gotowy produkt użytkownikom.

Ta druga firma jest określana jako odsprzedawca wartości dodanej (VAR), ponieważ rozszerzając lub włączając funkcje, lub usługi, dodaje wartość do oryginalnej pozycji. VAR ściśle współpracuje z OEM, który często dostosowuje projekty na podstawie potrzeby i specyfikacje firmy VAR.

Producent Oryginalnego Wyposażenia (OEM)

KLUCZOWE DZIAŁANIA

  • Producent oryginalnego wyposażenia (OEM) dostarcza komponenty do produktu innej firmy, ściśle współpracując ze sprzedawcą gotowego produktu, znanym jako odsprzedawca wartości dodanej (VAR).
  • W branży komputerowej OEM może odnosić się do przedsiębiorstwa, które kupuje produkty, a następnie włącza je do nowego produktu lub zmienia jego markę pod własną nazwą.
  • Tradycyjnie producenci OEM skupiają się na sprzedaży między przedsiębiorstwami, podczas gdy VAR są wprowadzane do obrotu publicznego lub wśród innych użytkowników końcowych.
  • Producenci OEM są przeciwieństwem do produktów z rynku wtórnego, które oferują części zamienne, które są niższej jakoś i tańsze niż części OEM.

Zrozumienie producenta oryginalnego sprzętu (OEM)

VAR i OEM pracują razem. Producenci OEM produkują części do podzespołów, które sprzedają do VAR. Chociaż niektórzy producenci OEM robią kompletne produkty dla VAR na rynek, zwykle nie odgrywają dużej roli w określaniu gotowego produktu.

Częstym przykładem może być relacja pomiędzy producentem OEM poszczególnych komponentów elektronicznych a firmą taką jak Sony lub Samsung, która montuje te części przy produkcji swoich telewizorów HD. Albo producentem guzików, który sprzedaje Ralphowi Laurenowi swoje małe zapięcia z wytłoczonymi na nich literami RL. Zazwyczaj żadna zintegrowana część od producenta OEM nie jest uznawana za odgrywającą szczególnie znaczącą rolę w gotowym produkcie, który wychodzi pod marką firmową.

Tradycyjnie, producenci OEM koncentrowali się na sprzedaży między przedsiębiorstwami, podczas gdy VAR były wprowadzane do obrotu publicznego lub innych użytkowników końcowych. Od początku 2019 r. coraz więcej OEM sprzedaje swoje części lub usługi bezpośrednio konsumentom (co w pewnym sensie czyni z nich VAR).

Na przykład, ludzie, którzy budują własne komputery, mogą kupować karty graficzne lub procesory bezpośrednio od firmy Nvidia, Intel lub sprzedawców detalicznych, którzy zaopatrują się w te produkty. Podobnie, jeśli dana osoba chce wykonać własną naprawę samochodu, często może kupić części OEM bezpośrednio od producenta lub detalisty, który magazynuje te części.

Jednym z najbardziej podstawowych przykładów OEM jest relacja między producentem samochodów a producentem części samochodowych. Części takie jak układy wydechowe lub tarcze hamulcowe są produkowane przez wielu różnych producentów OEM. Części OEM są następnie sprzedawane producentowi samochodów, który montuje je w samochodzie. Gotowy samochód jest następnie sprzedawany dealerom samochodowym do sprzedaży dla indywidualnych konsumentów.

Istnieje druga, nowsza definicja OEM, zwykle stosowana w przemyśle komputerowym. W tym przypadku OEM może odnosić się do firmy, która kupuje produkty, a następnie włącza je do nowego produktu lub zmienia jego markę pod własną nazwą.

Na przykład Microsoft dostarcza swoje oprogramowanie Windows do firmy Dell Technologies, która włącza je do swoich komputerów osobistych i sprzedaje kompletny system komputerowy bezpośrednio do użytku publicznego. W tradycyjnym rozumieniu tego terminu Microsoft jest producentem OEM i Dell VAR. Jednak przewodnik po produktach konsumenckich dla komputerów jest najprawdopodobniej określany jako OEM firmy Dell.

Producent oryginalnego sprzętu (OEM) vs. rynek wtórny.

OEM jest przeciwieństwem rynku wtórnego. OEM odnosi się do czegoś, co zostało wyprodukowane specjalnie dla produktu oryginalnego, podczas gdy rynek wtórny odnosi się do sprzętu wyprodukowanego przez inną firmę, który konsument może wykorzystać jako zamiennik.

Na przykład, powiedzmy, że dana osoba musi wymienić termostat w swoim samochodzie, stworzony specjalnie dla swojego Forda Taurusa przez ABC Thermostats. Może ona kupić część OEM, która jest duplikatem ich oryginalnego termostatu ABC, który został użyty w oryginalnej produkcji pojazdu. Mogą też zakupić część z rynku wtórnego, alternatywę wykonaną przez inną firmę. Innymi słowy, jeśli zamiennik również pochodzi od firmy ABC, to jest to produkt OEM, w przeciwnym razie jest to produkt z rynku wtórnego.

Zazwyczaj konsumenci kupują produkt z rynku wtórnego, ponieważ jest on tańszy lub łatwiejszy do uzyskania. Ale czasami producenci działający na rynku wtórnym wykonują tak dobrą pracę przy wytwarzaniu określonej części, że staje się ona znana konsumentom.

Przykładem tego jest sukces Hurst Performance of Warminster Township, producenta skrzyni biegów do samochodów. Skrzynie biegów Hurst stały się słynne na tyle szeroko, że nabywcy samochodów nalegali na ich wymianę, a czasami kupowali i instalowali je, zanim oryginał wymagał wymiany. Hurst produkował również części OEM do muscle carów od kilku producentów samochodów.

Uwagi specjalne

Ta nieco sprzeczna ewolucja w użyciu terminu OEM (który może być również używany jako przymiotnik, jak w „częściach OEM” lub nawet czasownik, jako producent mówiący, że planuje on dla OEM nowe rozwiązanie) jest zwykle przypisywana branży sprzętu komputerowego.

Niektóre firmy VAR, takie jak Dell, IBM i Hewlett Packard, zaczęły akceptować markowe części ze źródeł zewnętrznych w swoich własnych produktach. Tak więc z czasem producenci OEM zaczęli odnosić się do firm, które zmieniają markę lub otwarcie używają produktów innych producentów w celu ich odsprzedaży.

Większość z nich miała związek z tym, która firma była odpowiedzialna za gwarancje, obsługę klienta i inne usługi, ale odzwierciedlało to również subtelną zmianę w dynamice produkcji. W jednym przypadku firma Dell przestała wykorzystywać w swoich komputerach chipy anonimowych producentów i przestawiła się na procesory Intel.

Ponieważ Intel jest marką, wnosi on wartość dodaną do komputerów firmy Dell. Dell nie tylko reklamuje to wyraźnie (za pomocą sloganu „Intel Inside!”), ale jego materiały marketingowe sugerują również, że Intel i Dell są równorzędnymi partnerami w zakresie projektowania procesorów i komputerów. Jest to przeciwwaga dla firmy Dell, która po prostu mówi firmie Intel, jak zbudować procesory, tak jak zrobiła to ze swoimi starymi dostawcami. Wszystko to sprawia, że Dell jest sprzedawcą oryginalnego sprzętu, zarówno w umysłach firm dostarczających zmontowane części, jak i w umyśle społeczeństwa (przecież ludzie myślą o gotowym pakiecie sprzętu i oprogramowania, który kupują jako „komputer firmy Dell”).

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj