W dzisiejszych czasach ludzie powiedzą prawie wszystko, aby udowodnić swoją rację. Nie tylko nadal będą się mylili, ale również będą wprowadzać w błąd twoje myśli na dany temat.
Będą się kłócić o jakość paliwa, które powinieneś wlać do swojego samochodu, ciśnienie, jakie powinieneś mieć w oponach, a nawet rozważać zalety i wady technologii Auto-Stop/Start. Nawet jeśli nie potrafisz ocenić, co jest dobre, a co złe, na pewno możesz dowiedzieć się prawdy z Internetu.
W tym miejscu ten artykuł wychodzi naprzeciw. Czy zatem technologia Auto-Start/Stop może uszkodzić Twój silnik i jego komponenty? Tego właśnie chcemy się dowiedzieć!
Czym jest technologia Auto-Stop/Start?
Zanim szczegółowo omówimy technologię Start/Stop, przyjrzyjmy się jej historii i znaczeniu.
System Auto Start/Stop po raz pierwszy pojawił się w świecie motoryzacji w latach 80., kiedy to Volkswagen używał go w swoich najwyższej klasy samochodach, takich jak Passat i Golf. Początkowo technologia ta nie rozwinęła się, ale dziś możemy ją zobaczyć prawie w każdym samochodzie, niezależnie od jego wielkości.
Dlaczego ta technologia jest dziś tak popularna w porównaniu z przeszłością? Ponieważ świat jest bardziej skoncentrowany na ratowaniu środowiska. Podczas procesu spalania paliwa emitowane są szkodliwe substancje chemiczne i gazy, takie jak dwutlenek węgla i tlenek węgla. Gazy te z dnia na dzień degradują środowisko naturalne.
Naukowcy i inżynierowie starali się zmniejszyć zużycie gazów, stosując zaawansowane metody poprawy aerodynamiki, konstrukcji silników i pojazdów. Później odkryli bardzo banalny fakt: gdy silnik nie pracuje, nie wytwarza on gazów zagrażających życiu. Technologia Auto Start/Stop jest wdrożeniem i praktycznym zastosowaniem tego faktu.
Dzięki technologii Auto Start/Stop silnik jest całkowicie wyłączany, gdy pojazd się zatrzymuje. Silnik zapala się ponownie automatycznie, gdy tylko użytkownik zdecyduje się ponownie ruszyć z miejsca. Ta innowacja jest przydatna tylko wtedy, gdy po drodze wykonasz kilka postojów. Podczas jazdy po autostradzie nie będziesz oszczędzał paliwa.
Jednak większość podróży, które wszyscy odbywamy, odbywa się po drogach miejskich, więc jest coś, co można zyskać dzięki zastosowaniu tej technologii. Nawet jeśli działanie Start/Stop pozwala zaoszczędzić niewielki procent paliwa, to w dłuższej perspektywie może ono znacząco wpłynąć na obniżenie jego kosztów.
Jak działa technologia Start-Stop?
Istnieje wiele firm, które produkują takie technologie, ale najpopularniejsza z nich mieści się w Japonii. Możesz ją znać, jeśli kiedykolwiek używałeś klimatyzacji w swoim samochodzie. Japońska firma dostarcza technologię Auto Start/Stop do wszystkich głównych amerykańskich marek samochodów, a także do innych światowych producentów samochodów.
System Auto Start/Stop wyczuwa, że uruchomiłeś hamulce i prędkość obrotowa silnika spada. Gdy tylko wykryje, że zatrzymałeś się, system wyłącza silnik. Gdy tylko zdejmiesz nogę z hamulca, system włącza silnik ponownie.
Różnica między układem zwykłego startu a automatycznym startem
Każdy samochód ma stacyjkę lub starter do uruchamiania silnika. Rozrusznik robi to poprzez bardzo prosty proces obracania kołem zamachowym i zapalania silnika. Ten prosty układ mechaniczny nie jest jednak odpowiedni do układu Start/Stop.
W technice Auto-Start/Stop silnik jest uruchamiany kilka razy podczas jazdy. Dlatego też stosowany jest zupełnie inny element. Ten drugi element jest w stanie obsłużyć setki startów w ciągu jednego dnia bez nadmiernego obciążania silnika.
Uszkodzenie samochodu
Silnik samochodu jest podatny na uszkodzenia podczas uruchamiania. Silnik musi rozgrzać znajdujące się w nim oleje, aby mogły swobodnie przepływać pod dowolnym kątem. Zimny silnik jest bardziej podatny na uszkodzenia i o to właśnie wielu się spiera, mówiąc o technologii Stop/Start. Tak, silnik może zostać uszkodzony, gdy jest zimny, ale technologia Auto-Start/Stop jest aktywowana tylko wtedy, gdy samochód jest w drodze. Działa ona tylko wtedy, gdy silnik rozgrzał się do temperatury roboczej.
Nawet jeśli zatrzymasz się na światłach na około minutę, ten czas nie wystarczy do schłodzenia oleju w silniku. Dlatego też technologia Auto Start/Stop nie powoduje większych uszkodzeń. W przypadku konieczności dłuższego postoju system jest zaprojektowany tak, aby uruchamiał silnik automatycznie, gdy zauważy, że środki smarujące stają się zimne.
Ponadto technologia ta nie pozwala na to, aby cały olej spłynął z powrotem do miski olejowej, więc po ponownym uruchomieniu samochodu, w komorze silnika pozostaje już znaczna ilość płynu. Nawet wtedy, aby jeszcze bardziej zmniejszyć zużycie silnika, inżynierowie stosują teraz suche środki smarne w kluczowych obszarach, takich jak mocowania silnika. Nowoczesne mocowania silnika są zaprojektowane tak, aby wytrzymać wiele rozruchów, nawet gdy nie ma oleju zmniejszającego tarcie.
Czy jest sposób na obejście tego?
Szczerze mówiąc, ochrona środowiska naturalnego jest obowiązkiem każdego człowieka. Lepiej, abyśmy jako osoby odpowiedzialne korzystali z systemów stworzonych przez ekspertów w celu zmniejszenia szkodliwego wpływu na środowisko. Ale nie wszyscy tak myślą. Niektórzy wolą mniej technologii od dominacji technologii, a nie lubią takich innowacji. Producenci samochodów szanują to i jako tacy zawsze oferują ręczną kontrolę nad systemem.
Jeśli nie podoba Ci się ta technologia, możesz wyłączyć jej funkcje, po prostu naciskając przycisk. Za pomocą tego przycisku można przełączać się między korzystaniem z funkcji Auto-Start/Stop, a nie korzystaniem z niej. Możesz nie chcieć trzymać nogi na hamulcu, stojąc na światłach. Inżynierowie rozwiązali to nawet poprzez udostępnienie osobnego przycisku, który pozwala utrzymać technologię w działaniu podczas zdejmowania nogi z hamulca.
Wniosek
Czy więc technologia Auto-Start/Stop uszkadza Twój silnik? Tak, ale nie do tego stopnia, żebyś musiał się o to martwić. System został zaprojektowany tak, aby zminimalizować zużycie silnika przy jednoczesnym zachowaniu jego parametrów pracy.