Bezpieczeństwo jest najważniejsze i trudno się z tym nie zgodzić. Niestety z roku na rok rośnie liczba wypadków na drogach, co jest nieproporcjonalne z tym, że po naszych drogach porusza się coraz więcej wysokiej jakości pojazdów, które wcale nie należą do budżetowych. Niewątpliwie na taki stan rzeczy ma wpływ błąd ludzki, ale trzeba zdawać sobie sprawę także z tego, że niedobranie opon do warunków jest kolejną przyczyną dużej ilości stłuczek czy ciężkich wypadków, a przecież prawo jazdy to nie obowiązek, lecz przywilej. Dziś kupimy się na doborze opon zimowych do ciężarówki. Jak wybrać odpowiednie?
Opony ciężarowe zimowe – co warto wiedzieć?
Przepisy dotyczące opon ciężarowych zimowych są różne. Można powiedzieć, że w niektórych krajach znacząco się różnią. Np. w Bośni kierowcy mają obowiązek posiadania w pojeździe łopaty czy też worka z piaskiem. Są też kraje, w których można powiedzieć, że nie obowiązują żadne przepisy dotyczące poruszania się po drodze samochodów ciężarowych zimą. Do tych krajów na pewno należy Polska, ale też Albania, Białoruś, czy Wielka Brytania. W Belgii nie ma zasadniczo przepisów, które bezpośrednio dotyczą ogumienia zimowego, natomiast kierowcy są zobowiązani do montażu opon M+S, czyli „błoto plus śnieg”. W Lichtenstein trzeba używać opon dostosowanych do warunków w innym przypadku możecie utracić ubezpieczenie. Jeszcze ciekawiej sytuacja wygląda we Włoszech, gdzie nie ma ogólnych wytycznych dotyczących opon zimowych, natomiast w niektórych miastach mogą pojawić się znaki drogowe, które nakazują stosowanie zimowego ogumienia. Jak więc widzicie sytuacja nie jest jednorodna, dlatego też prowadząc firmę transportową trzeba naprawdę dobrze znać przepisy, gdyż niewiedza lub ignorancja może się wiązać z naprawdę wysokimi karami finansowymi.
Opony zimowe do ciężarówek – jakie wybrać?
Zawsze należy kierować się jakością. Zatem dobrze jeżeli ogumienie zostało wykonane z najlepszej mieszanki gumy. Nie należy na pewno wybierać ogumienia z najniższej półki cenowej. Należy zwrócić uwagę na oznaczenia, np. M+S, a więc mud and snow oznacza, że taka opona sprawdzi się do jazdy po śniegu i błocie. W przypadku opon oznaczonych PMSF, opony przeznaczone są do jazdy po drogach ośnieżonych. Jednocześnie ich osiągi zostały dokładnie sprawdzone w badaniach skuteczności hamowania. Pamiętajcie jeszcze, że opony ciężarowe zimowe M+S nie zostały przebadane w warunkach zimowych, choć pod kątem użytych materiałów i technologii spełniają wymagania, by zaliczać się do ogumienia zimowego.
Na co jeszcze zwrócić uwagę wybierając opony zimowe do samochodów ciężarowych?
Wybierając opony zimowe do ciężarówek trzeba jeszcze pamiętać, by dobrać właściwy rozmiar. Informacja o rozmiarach zawsze znajduje się z boku opon i ma formę kodu składającego się z liter i cyfr. Na początku znajduje się szerokość, następny wymiar to procentowy stosunek szerokości do wysokości, a na końcu znajdziecie informację o średnicy felgi. Oczywiście bardzo ważna jest też oś. Do osi prowadzącej należy wybierać modele oznaczone literami F i S. Do napędowej należy wybrać modele oznaczone literą D. Na oś wleczoną, a więc naczepę trzeba postawić na modele oznaczone literą T. Kolejnym ważnym parametrem jest dystans jazdy. W przypadku krótkich tras można wybrać opony terenowe, a więc lokalne. Do średniego dystansu sprawdzą się te regionalne. Dostępne są też opony dalekobieżne, które jak sama nazwa wskazuje sprawdzą się w przypadku bardzo długich tras.
Klasa cenowa – jaką wybrać?
Opony premium są najdroższe i charakteryzują się najwyższą przyczepnością, a do tego są najbardziej wytrzymałe. Zapewniają też najkrótszą drogę hamowania. Produkty z klasy średniej są nadal dobre, ale jednak ich parametry techniczne są zdecydowanie gorsze niż w przypadku opon premium, choć rzecz jasna można je wykorzystać w transporcie regionalnym. Dostępne są też modele budżetowe, które są rozwiązaniem bardzo ekonomicznym, ale też nie są nad wyraz bezpieczne. Do tras międzynarodowych zupełnie się nie sprawdzą, natomiast z powodzeniem można je wykorzystać na trasach lokalnych.