Opony to jedyny element naszego samochodu, który ma kontakt z drogą. Większość użytkowników wie, że mają one istotny wpływ na bezpieczeństwo. Istnieje jednak szereg aspektów, na które ma wpływ ogumienie naszego pojazdu. Aby zakup opon był udany warto bliżej przyznać się wszystkim parametrom zawartymi w specyfikacji opony danego producenta. Rozbieżność pomiędzy poszczególnymi wskaźnikami są istotne i mogą mieć wpływ na komfort i bezpieczeństwo używania samochodu.

Parametry opon – na co zwrócić uwagę przed zakupem

Aby dobrać opony letnie do swojego pojazdu, można skorzystać z dedykowanych katalogów. Wyszukiwanie odbywa się na podstawie modelu samochodu. Jednak w przypadku, gdy w danym pojeździe występowało kilka rodzajów kół, należy rozróżniać podstawowe parametry. Wskazówki, jakie rozmiary felg dedykowane są do naszego modelu możemy szukać na naklejce, która zwykle znajduje się na słupku lub drzwiach od strony kierowcy.

Planując zakup opon musimy znać ich rozmiar. Jest on wyrażany w formie szerokość/profil/średnica felgi. Na przykład 205/55/R16 oznacza oponę o szerokości 205 mm, profilu, który stanowi 55% szerokości opony, pasującą do felgi o średnicy 16 cali. Rozmiar opon to podstawowy parametr. Nie jest zalecane zakładanie ogumienia o innej szerokości, czy też profilu, niż ten, który zakłada producent samochodu. Może to powodować, że opona nie zmieści się w nadkole pojazdu lub będzie obcierać o elementy samochodu, co może spowodować duże zagrożenie dla użytkownika. Niektórzy producenci samochodów zakładają jednak kilka różnych szerokości/profili na jeden rozmiar felgi. Szczegółów należy szukać w instrukcji pojazdu. Więcej oznaczeniach opon można przeczytać w artykule: https://www.magazyn-motoryzacyjny.pl/oznaczenia-opon. Jeśli chcemy nabyć opony w innym rozmiarze, koniecznie należy zweryfikować rozmiar zamienników opon za pomocą profesjonalnego kalkulatora.

Parametrami, na które część użytkowników nie zwraca uwagi są indeksy prędkości oraz nośności. Najczęściej zestawiane są one ze sobą obok w formacie indeks nośności/indeks prędkości, np. 91/H. 91 oznacza w tym przypadku maksymalne obciążenie jednej opony na poziomie maksymalnym 615 kg, co oznacza, że dopuszczalna masa całkowita pojazdu nie może przekroczyć 2460 kg, natomiast maksymalna prędkość to 210 km/h. Należy bezwzględnie stosować wskaźniki według deklaracji producenta. Opona o zbyt niskich parametrach dotyczących prędkości może pęknąć, podobnie jak w przypadku zaniżonego maksymalnego obciążenia.

Wybór najlepszych opon pod względem bezpieczeństwa nie jest prosty. Należy jeszcze zwrócić uwagę na parametr drogi hamowania na mokrej nawierzchni. Jest on wyrażany literą od A (najlepsza ocena) do E (bardzo długa droga hamowania). Pamiętajmy, że bezpieczeństwo jest najważniejsze!

Warto również zwrócić uwagę na pozostałe wskaźniki. Opór toczenia wyrażany jest w takiej samej skali, jak droga hamowania na mokrej drodze. W przypadku oceny A opona wpływa na mniejsze zużycie paliwa i przy tym emisję spalin. Klasa E to koło najmniej ekonomiczne. Z kolei parametr hałasu zewnętrznego opisany jest w decybelach. Im mniej, tym opony generują mniej szumu. Opony letnie zwykle są bardziej ciche, niż zimowe odpowiedniki.

Rodzaje opon

Zasadniczo w samochodach osobowych używa się trzech rodzajów opon: letnich, zimowych oraz całorocznych (wielosezonowych). W Polsce nie ma obowiązku stosowania opon zimowych, jednak należy pamiętać, że mają one odmienne parametry, niż opony letnie. Z kolei opony całoroczne są kompromisem i dobrze sprawdzą się w mieście, o każdej porze roku.

Opony letnie cechują się dobrą skutecznością hamowania na mokrej nawierzchni. Zwykle wskaźnik ten jest lepszy, niż w przypadku opon zimowych. Jednak mieszanka, z której są zrobione, staje się twarda w niskich temperaturach. Sprawia to, że nawet przy suchej nawierzchni, przy temperaturze ok. 2-3 stopni, jazda na nich jest niebezpieczna, gdyż przyczepność znacząco spada.

W okresie jesieni kierowcy zmieniają opony na zimowe. Są one zrobione z miękkiej mieszanki, która nawet przy ujemnych temperaturach zachowuje elastyczność, zwiększając przyczepność do drogi. Sprawdzą się więc na śniegu, czy nawet lodzie – oczywiście przy zachowaniu odpowiedniej techniki jazdy. Jednak w przypadku mokrej nawierzchni i temperaturze rzędu kilkunastu stopni, mają gorszą przyczepność, niż letnie odpowiedniki. Jazda na zimówkach w lecie wpływa na ich szybkie zużycie oraz większą paliwożerność naszego samochodu.

Wielosezonówki, a właściwie opony całoroczne. To kompromisowe rozwiązanie. Mają gorsze parametry, niż zimówki w zimie, ale podobne jak letnie w lecie. Są dużo droższe, niż opony letnie, czy opony zimowe, jednak tańsze, niż komplet opon zimowych i letnich. Jeżeli planujemy częste wypady w góry lepszym rozwiązaniem będzie stosowanie dwóch kompletów kół. Jednak do jazdy w ruchu miejskim, gdzie rzadko zdarza się duża ilość śniegu, sprawdzą się doskonale.

Podsumowanie

Żeby wybór najlepszych opon nie stanowił problemu, warto kierować się parametrami zalecanymi przez producenta pojazdu. W przypadku ogumienia rachunek jest prosty – im wyższa cena, tym lepsza jakość. Wysoka cena zostanie jednak zrekompensowana bezpieczeństwem, komfortem jazdy oraz mniejszym zużyciem paliwa. Bez względu na to, czy zdecydujemy się na zakup wariantu ekonomicznego, czy premium – pamiętajmy o bezpieczeństwie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj