Pierwszą czynnością w momencie, gdy samochód zaczyna się zacinać lub szarpać, powinno być zidentyfikowanie i rozwiązanie problemu w celu zmniejszenia prawdopodobieństwa nieodwracalnego uszkodzenia silnika.
Poniżej wymienione są niektóre z powodów, dla których samochód może zacząć szarpać podczas przyspieszania.
Przyczyny szarpnięć samochodu podczas przyspieszania
Silnik samochodowy potrzebuje odpowiedniego składu mieszanki paliwowo-powietrznej, aby mógł pracować wydajnie. W przypadku braku równowagi w tym stosunku silnik samochodowy pomija jeden z procesów w swoim cyklu spalania i kończy się niedopaleniem.
Nieodpowiednie uruchomienie silnika jest jednym z najczęstszych powodów, dla których twój samochód traci energię podczas przyspieszania. Może to być spowodowane kilkoma przyczynami, ale najczęstsze z nich są zupełnie przypadkowe:
-
Zużyte części zapłonu
Są to świece zapłonowe, zestawy cewek zapłonowych i przewody zapłonowe. Części te z czasem ulegają zużyciu i należy je wymienić. Gdy te części zużywają się, odcinają zasilanie świec zapłonowych, przez co nie są już w stanie wytworzyć iskier niezbędnych do zapłonu paliwa w cylindrach, co prowadzi do nieprawidłowego zapłonu silnika w danym cylindrze. Jeśli problem zostanie zignorowany, to z czasem pogorszy się i spowoduje niepotrzebny kłopot dla właściciela samochodu. Na szczęście wymiana tych części jest prostym i niedrogim procesem i powinna być przeprowadzana regularnie, aby uniknąć tego problemu.
-
Nieprawidłowa mieszanka powietrzno-paliwowa
Układ paliwowy może być przyczyną szarpania podczas przyspieszania samochodu. Brudne wtryskiwacze paliwa przerywają stały dopływ paliwa do silnika i powodują jego nieprawidłowe spalanie. Inne składniki paliwa, które mogą być przyczyną nieprawidłowego zapłonu silnika, to między innymi:
- Uszkodzony czujnik przepływu powietrza powoduje brak równowagi w stosunku powietrza do paliwa, które dociera do silnika pojazdu. Silniki samochodowe wykorzystują powietrze i paliwo do zapłonu mieszanki w silniku, aby umożliwić ruch pojazdu.
- Brudny zawór EGR może zablokować się i skierować emisję spalin do kolektora dolotowego, powodując nieprawidłowy zapłon.
- Zatkany filtr paliwa, którego zadaniem jest zapobieganie przedostawaniu się zanieczyszczeń do przewodu wtryskowego. Brudny filtr paliwa w końcu zacznie blokować dopływ paliwa do układu wtryskowego, co ostatecznie wpływa na pracę silnika i powoduje szarpanie pojazdu podczas przyspieszania.
- Wyciek z przewodu paliwowego spowoduje utratę ciśnienia w powietrzu przepływającym przez układ silnika, co spowoduje, że Twój samochód będzie się dławił podczas przyspieszania. Może również spowodować pożar i wybuch silnika i powinien być natychmiast naprawiony.
- Zatkany katalizator może spowodować, że Twój samochód będzie szarpał. Katalizator reguluje emisję spalin opuszczających samochód.
- Uszkodzona pompa paliwowa nie jest w stanie zapewnić wystarczającego ciśnienia do pompowania paliwa do silnika, co może być przyczyną braku mocy samochodu podczas jazdy po stromym wzniesieniu.
- Uszkodzony gaźnik nie jest w stanie regulować ilości powietrza i paliwa, które przedostaje się do cylindrów silnika i wpływa na cykl spalania.
Nie ma jednak potrzeby podnoszenia alarmu, ponieważ kontrolka silnika prawdopodobnie zaświeci się, gdy jeden z tych elementów układu paliwowego zostanie zablokowany lub uszkodzony. Regularne czyszczenie elementów układu paliwowego zapobiegnie zatykaniu się i blokowaniu, ale jeśli układ jest już zatkany lub zablokowany, należy szybko skontaktować się z mechanikiem.
-
Uszkodzone cylindry silnika
Uszkodzenie cylindrów silnika wpływa na zdolność silnika do zakończenia pełnego cyklu spalania, co prowadzi do błędnego zapłonu. Zauważalnym objawem uszkodzonego cylindra byłoby pojawienie się wyraźnego osłabienia. Konieczne jest zabranie samochodu do mechanika w momencie zauważenia tego objawu, aby silnik nie został całkowicie zniszczony.
-
Skumulowana wilgoć w pokrywie rozdzielacza w samochodach
Jeśli jesteś przyzwyczajony do parkowania samochodu na zewnątrz w niskich temperaturach, wilgoć będzie gromadzić się w pokrywie rozdzielacza samochodu, a to spowoduje zachwianie równowagi w silniku, co z kolei doprowadzi do gwałtownych ruchów podczas przyspieszania.
Aby uniknąć tego problemu w przyszłości, możesz wybrać cieplejsze otoczenie dla swojego samochodu w zimną pogodę.
-
Złe lub niewłaściwe użycie sprzęgła w pojazdach z mechaniczną skrzynią biegów
W pojeździe z ręczną zmiany biegów sprzęgło łączy silnik bezpośrednio ze skrzynią biegów i w końcu z kołami. Oznacza to, że jeśli po zmianie biegów sprzęgło zostanie nagle zwolnione, przerywasz to połączenie i podczas przyspieszania odczuwasz ruch szarpiący. Pomoże Ci to, jeśli przećwiczyłeś zwalnianie sprzęgła z jednoczesnym nadepnięcie na gaz podczas zmiany biegów. Zasadniczo, prawidłowe użycie sprzęgła i gazu pomoże Ci przyspieszyć i hamować płynnie bez szarpania i zwalniania samochodu.
Wniosek
Szarpanie podczas jazdy może być irytujące, ale problemy związane z brakiem mocy podczas przyspieszania mogą być łatwo rozwiązane i można im zapobiec. W większości przypadków samochód zaczyna szarpać podczas przyspieszania z powodu zanieczyszczeń, dlatego ważne jest, aby regularnie czyścić samochód. Ważne jest również, aby co roku sprawdzać samochód przez wykwalifikowanego mechanika, który zajmie się potencjalnie niebezpiecznymi problemami mechanicznymi, takimi jak wadliwe przewody paliwowe.
Jeśli wiesz, jak zidentyfikować i rozwiązać podstawowe problemy z silnikiem, takie jak awaria zapłonu, możesz zaoszczędzić pieniądze, które zostałyby wydane na regularne wizyty u mechanika. W przypadku pojazdów z automatyczną skrzynią biegów możesz podłączyć do komputera swojego pojazdu narzędzie skanujące, które pomoże zidentyfikować problem i, w zależności od jego skali trudności, możesz go sam naprawić.
Prowadzenie silnika z nieprawidłowym zapłonem może poważnie uszkodzić silnik, zwiększyć koszty naprawy lub całkowicie go zniszczyć. Jest to również problem bezpieczeństwa, jeśli Twój silnik nagle zgaśnie na środku ruchliwej autostrady.