Jazda samochodem przez wiele kilometrów po autostradzie może być denerwująca tylko dlatego, że samochód traci moc i zatrzymuje się.
Zrozumienie sposobu działania silnika ujawni możliwe rozwiązania. Twój samochód potrzebuje paliwa, płynu chłodzącego, oleju silnikowego i energii elektrycznej do pracy.
Jeśli staną się one niedostępne, samochód może zatrzymać się w miejscu.
Silnik samochodu uruchamia się, a następnie gaśnie. Są pewne oczywiste powody, które trzeba najpierw wykluczyć:
-
Brak paliwa
Twój samochód potrzebuje paliwa do jazdy. Wskaźnik poziomu paliwa powinien dawać ostrzeżenie, gdy poziom paliwa jest niski, ale zdarzają się chwile, gdy wskaźnik jest uszkodzony. W tym przypadku możesz założyć, że masz paliwo, gdy go nie ma. W ekstremalnie niskich temperaturach układ paliwowy może zamarznąć, co oznacza, że paliwo nie dotrze tam, gdzie jest potrzebne.
W innych przypadkach samochód może się zatrzymać z powodu nieszczelności pompy paliwowej. Jednostka spalania wymaga pewnej ilości paliwa, aby utrzymać samochód w ruchu. Wyciek paliwa oznacza, że do komory spalania przedostaje się niewystarczająca ilość paliwa. Jazda z nieszczelną pompą paliwową jest niezwykle niebezpieczna.
-
Antywłamaniowy system alarmowy
Alarmy samochodowe mogą być proste lub złożone. Istnieją pewne systemy alarmowe, które wyłączają zasilanie silnika i uniemożliwiają prowadzenie pojazdu w przypadku włamania się do niego osoby nieupoważnionej. Konieczne może być usunięcie i odłączenie systemu alarmowego. Niektóre systemy alarmowe są dostarczane z instrukcjami, które pomogą Ci dowiedzieć się, jak zresetować system alarmowy.
-
Brudny filtr paliwa
Jeśli samochód zatrzyma się po włączeniu zapłonu, problemem może być zatkany filtr paliwa. Problemy nie są poważne i do czyszczenia układu filtru paliwa można użyć środka czyszczącego gaźnik. Najpierw należy odłączyć wylot filtra powietrza, a gdy układ zapłonowy powróci do pozycji roboczej, rozpylić część aerozolu gaźnika przez korpus przepustnicy.
Jeśli to nie działa, należy wymienić filtr paliwa i sprawdzić pompę paliwową, regulator ciśnienia paliwa i zbiornik paliwa.
-
Wadliwe świece zapłonowe
Silnik spalinowy pracuje poprzez zapalenie mieszanki paliwowo-powietrznej. Iskra do tego zapłonu jest dostarczana przez świece zapłonowe. Tłoki poruszają się w górę i w dół, co prowadzi do ruchów wału korbowego i osi kół. Jeśli świece zapłonowe są uszkodzone, następuje awaria zapłonu i samochód przestaje się poruszać. Uszkodzony czujnik wałka rozrządu, wał korbowy, czujnik wałka rozrządu lub ECU również mogą mieć wpływ na sprawne działanie świec zapłonowych.
-
Problemy z alternatorem
Samochód wykorzystuje zarówno akumulator jak i alternator do utrzymania się w ruchu. Te dwa elementy zasilają większość elementów elektrycznych samochodu. Akumulator jest potrzebny do zasilania rozrusznika zasilającego silnik. Następnie alternator przejmuje i utrzymuje samochód w pracy. Jeśli alternator nie działa, samochód może się zatrzymać.
-
Jednostka sterująca silnika (ECU)
Jednostka sterująca (ECU) to system komputerowy, który steruje różnymi funkcjami silnika, w tym układem wtrysku paliwa. Ponieważ pojazd potrzebuje paliwa do poruszania się, każda awaria jednostki sterującej spowoduje zatrzymanie się pojazdu po uruchomieniu. ECU steruje elementami silnika za pomocą szeregu czujników. Z czasem czujniki ulegają awarii i przekazują błędne informacje do ECU. W takim przypadku należy zabrać samochód do warsztatu samochodowego.
-
Wtryskiwacz paliwa
Ściśle związany z ECU jest czujnik wtrysku paliwa. Paliwo jest wtryskiwane pod wysokim ciśnieniem do komory spalania. Do układu wtrysku paliwa podłączony jest czujnik, który na bieżąco przesyła informacje do ECU. ECU odpowiednio reguluje ciśnienie paliwa w zależności od informacji pochodzących z czujnika. W przypadku awarii czujnika, po uruchomieniu silnik pojazdu ulegnie awarii.
-
Uszkodzony wyłącznik zapłonu
Jeżeli wyłącznik zapłonu jest uszkodzony, można uruchomić samochód normalnie i po kilku kilometrach samochód zatrzyma się całkowicie. Zanim samochód się zatrzyma, zauważysz utratę mocy. Jeśli wyłącznik zapłonu jest uszkodzony, należy sprawdzić styki wyłącznika pod kątem zużycia. Twój mechanik może Ci w tym pomóc.
Inne obszary, które należy sprawdzić, to korpusy przepustnicy. Po wielokrotnym użyciu przepustnica zaczyna ulegać awarii z powodu osadów węgla. Do usuwania osadów węglowych można użyć środka czyszczącego gaźnik.
W przypadku problemów z zapłonem należy otworzyć silnik i sprawdzić każdą świecę zapłonową. To, czego szukasz, to szczelina iskrowa. Dobra świeca zapłonowa będzie miała szarawy kolor. Jeśli świece są mokre, oznacza to, że do komory spalania przedostaje się zbyt dużo paliwa, a to zakłóca zapłon.
Należy również sprawdzić działanie wymuszonego obiegu powietrza w komorze spalania. Układ ten ma zasadnicze znaczenie dla regulacji przedmuchiwania gazów z silnika do kolektora dolotowego. Jeśli zawór jest uszkodzony, do kolektora dolotowego dostanie się zbyt dużo powietrza, co spowoduje zablokowanie samochodu.