Kiedy wprowadzono turbosprężarkę do zastosowań w silnikach wysokoprężnych, jednym z najtrudniejszych skutków ubocznych było uszkodzenie wewnętrznych elementów silnika spowodowane nadmiernym ciśnieniem wytwarzanym przez układy indukcji wymuszonej. Rozwiązaniem tego problemu było stworzenie rurki uwalniającej ciśnienie, powszechnie nazywanej w dzisiejszych silnikach turbodoładowanych wężem wastegate.
Nowoczesne samochody osobowe, ciężarówki i SUV-y wykorzystujące turbosprężarki są powszechnie napędzane olejem napędowym. System turbo dostarcza do silnika dodatkowe powietrze lub „impuls” wewnątrz kolektora wtrysku paliwa i jest wtłaczany do komory spalania w celu uzyskania bardziej efektywnej mieszanki spalania. Gdy turbosprężarka wytwarza zbyt duże ciśnienie, jest ono uwalniane przez wąż wastegate. Zasadniczo, jest to bramka wewnątrz turbo, która otwiera się lub zamyka w zależności od potrzeb wydajnościowych. Kiedy się otwiera, przepuszcza powietrze przez turbinę. Gdy się zamyka, wyłącza zasilanie lub ogranicza przepływ wymuszonego powietrza do komory spalania.
Gdy ten skomplikowany system działa prawidłowo, osiągi silnika w samochodzie mogą poprawić się nawet o 40% w porównaniu do standardowego układu wtrysku paliwa. Jednak zły lub uszkodzony wąż wastegate może spowodować wiele różnych problemów z silnikiem. Oto kilka powszechnych objawów i znaków ostrzegawczych, które mogą wskazywać na to, że wąż wastegate jest zużyty:
Sprawdzić, czy zapala się kontrolka silnika
Ponieważ wąż wastegate jest przeznaczony do odciążania ciśnienia wewnątrz kolektora turbosprężarki, jest on stale monitorowany przez ECU (jednostkę sterującą silnika) pojazdu. Zazwyczaj każdy producent samochodów ustala strefę ciśnienia roboczego, od minimalnego dopuszczalnego ciśnienia do maksymalnego „doładowania”, które ma być wytworzone wewnątrz turbosprężarki. Ponieważ systemy te są niezwykle złożone i ustawione z wąskimi tolerancjami, kiedy doładowanie zbliża się do górnej strefy lub niewiele ją przekracza, zazwyczaj uruchamia się kod ostrzegawczy, co skutkuje zaświeceniem się kontrolki silnika. Jeśli posiadasz pojazd z turbodoładowaniem i lampka ta znajduje się na desce rozdzielczej, powinieneś bezpiecznie dojechać samochodem do domu i jak najszybciej skontaktować się z serwisem.
Czasami problem ten może być spowodowany brakiem podciśnienia, ale w przypadku samochodu z turbodoładowaniem bardzo trudno jest postawić diagnozę bez odpowiedniego doświadczenia, narzędzi i procedur, jakie posiadać będzie wykwalifikowany mechanik samochodowy.
Turbina pojazdu nie wytwarza impulsu podczas przyspieszania
Jeśli prowadziłeś już wcześniej samochód z turbodoładowaniem, łatwo zrozumiesz różnicę między silnikiem, który wykorzystuje turbo, a silnikiem, który nie działa prawidłowo. Kiedy doprowadzasz do silnika ciśnienie powietrza, a turbosprężarka nie włącza się lub wskaźnik poziomu doładowania turbiny nie rejestruje poziomu doładowania, zazwyczaj jest to spowodowane nieprawidłowym działaniem kolektora wylotowego lub zatkaniem się przewodu wylotowego.
Jeśli zauważysz ten problem, zalecane jest, aby skontaktować się z doświadczonym mechanikiem specjalizującym się w systemach turbodoładowanych i natychmiast naprawić problem przed wystąpieniem dodatkowych uszkodzeń turbosprężarki.
Oscylujące ciśnienie doładowania turbo
Gdy kolektor nie odciąża w sposób ciągły, często powoduje on gwałtowne oscylacje ciśnienia doładowania wewnątrz turbiny. Na przykład, jeśli podczas normalnego przyspieszania turbosprężarka wspina się konsekwentnie, gdy Twój samochód przyspiesza i zmniejsza się powoli, gdy przestaniesz naciskać na pedał gazu, to właśnie to powinno mieć miejsce. Jeśli doładowanie turbo szybko spada lub podnosi się szybko bez przyłożenia przepustnicy, może to być spowodowane zatorem w wężu wastegate lub pękniętym wężem wastegate. Jeśli taki jest problem, prawdopodobnie trzeba będzie wymienić wąż wastegate.
Drastyczny wzrost zużycia paliwa
Jedną z najlepszych zalet zakupu turbodoładowanego silnika wysokoprężnego jest to, że w większości przypadków zapewnia on wyjątkową oszczędność paliwa. Jednak pęknięcie, wyciek lub zablokowanie węża wastegate spowoduje, że więcej nieprzetworzonego paliwa zostanie wydalone z układu wydechowego bez spalania. Spowoduje to szybką utratę paliwa i znaczne jego zużycie. Jeśli zauważysz, że tankujesz paliwo częściej niż zwykle, skontaktuj się z wykwalifikowanym mechanikiem diesla w okolicy, aby wymienić wąż wastegate lub sprawdź, czy w Twojej turbosprężarce nie ma innych uszkodzonych elementów.
Silniki z turbosprężarką to precyzyjne maszyny, które muszą być konserwowane częściej niż pojazdy z tradycyjnym wtryskiem paliwa. W przypadku zauważenia któregokolwiek z powyższych znaków ostrzegawczych należy jak najszybciej skontaktować się z mechanikiem, aby uniknąć dodatkowych uszkodzeń turbosprężarki lub silnika.